За повечето деца Леонардо, Рафаело, Донатело и Микеланджело са костенурките Нинджа. Всъщност зад тези имена се крият най-забележителните ренесансови творци. Мутиралите герои от каналите на Ню Йорк, освен че се казват по същия начин, нямат нищо общо с тях – нито като занимание, нито като идеали.
Така например Леонардо – лидерът на костенурките, е смел и решителен, отдаден на бойните изкуства. Познаваме го по синята маска и силно изразеното чувство за чест. Носи името на Леонардо да Винчи – човекът, въплъщаващ представата за всестранно развита личност. Едновременно художник, архитект, изобретател, инженер и скулптор, творил в периода 15-16 в. Ако сте чували за „Мона Лиза“, тя е именно негово творение. Заедно с другата му най-известна картина – „Тайната вечеря“, се считат за произведения, изпреварили времето си.
Леонардо в учил при известния флорентински живописец Верокио, който го запалва по архитектурата, математиката, анатомията, химията, металургията, металопреработването, отливането на гипс и обработката на кожи. Историята разказва, че през 1472 г. майсторът получава поръчка да нарисува картината „Кръщението Христово“. Верокио рисувал очертанията, а чираците довършвали фигурите. Леонардо така нарисувал ангела, че учителят му се заклел повече да не хваща четка.
Да Винчи, освен творец, е и изобретател и допринася за развитието на астрономията и инженерството.
Рафаело– носителят на червената маска, е агресивната костенурка. Той е саркастичен и пълен с гняв. Кръстен е на Рафаело Санцио – италиански художник и архитект от Флорентинската школа, който твори през 15 и 16 век – в епохата на т.нар. Висок Ренесанс. Заедно с Леонардо и Микеланджело, е смятан за един от трите големи майстори на периода.
Най-известното му произведение е „Атинската школа“ е пример за използване на линейна и въздушна перспектива. В него изобразява редица велики антични философи, поети и мислители – Аристотел, Платон, Питагор, Хераклит, Птоломей.
Характерни за стила му са красивите деликатни линии, сдържаните ритмични движения, мекотата и по-голямата ведрина в сравнение, например, с творбите на Микеланджело.
Рафаело се прочува със своите Мадони. Първата – „Мадоната на великия херцог“, излъчва строга красота. По-късните му образи са меки и миловидни. Едно от най-известните си произведения е „Сикстинската мадона“.
Творецът пише и сонети. На него е наречен кратер на планетата Меркурий.
Микеланджело е най-веселата и забавна костенурка. Обича да чете комикси и да яде пица. Има приключенски дух, носи оранжева маска и две нунчакута – инструментите за лющене на ориз, които в последствие се превръщат в опасно бойно оръжие в Япония и Китай.
За разлика от своя съименник, Микеланджело Буонароти изобщо не е толкова ведър. Заедно с вече споменатите Леонардо и Рафаело е смятан за един от тримата велики на ренесансовото изкуство. Занимава се с рисуване, поезия и архитектура, но най-известен със скулптурите си.
Стилът на Микеланджело отразява постоянния стремеж на човека към търсене на съвършенството, отличава се с енергия и размах, мощ и трагизъм. Творчеството му оказва влияние върху Тициан и венецианската живопис.
Първата му значителна творба е скулптурата Пиета – символ на единството между класическа форма и християнски дух. Легендата разказва, че когато в Рим видели статуята, не вярвали, че е изваяна от толкова млад автор. Ядосаният Микеланджело, за да легитимира творбата си, се промъкнал през нощта и гравирал името си върху лентата на Дева Мария, превръщайки я в единственото произведение, подписано от него.
Статуята Давид му донася репутация на изключителен скулптор.
Революционната работа по Сикстинската капела доказва силата на духа и уменията му. Микеланджело приема назначението на папа Юлий II да нарисува дванадесетте апостоли, но счита заданието за твърде елементарно. Той прави собствен проект с повече от 300 библейски фигури, който го превръща в легенда.
Костенурката Донатело е учен и изобретател, разбира от технологии. Той е щедър и великодушен, миролюбив, дипломатичен и, лично на мен – любимият герой. Владее силата на ума и тоягата бо. Носи лилава маска и е кръстен на Донато ди Николо ди Бето Барди, по—известен като Донатело.
Той е прочут италиански скулптор от епохата на ранния Ренесанс, основоположник на индивидуалното скулптурно изображение.
Една от най-известните му творби е статуята на Давид, изваяна от бронз. Тя изобразява героя, стъпил с един крак върху отрязаната глава на Голиат. Смята се за първата ренесансова творба на изправен гол човек, много по-различна от по-ранна мраморна версия на художника. Тогава героят е облечен, а в по-късния вариант е само по шапка и ботуши.
Донатело се придържа към принципите на реализма и не прави героите си излишно красиви.
Източник: kidsarts.bg
Виж още публикации на bultimes
Ние не разполагаме с ресурсите да проверява информацията, която достига до редакцията и не гарантираме за истинността ѝ, поради което, в края на всяка статия е посочен източникът ѝ, освен ако не е авторска. Възможно е тази статия да не е истина, както и всяка прилика с действителни лица и събития да е случайна.